
Finse bandenproducent, kwaliteitsproduct uit het middelste prijssegment, winterbandenspecialist.
Opmerking: De prijzen gelden voor banden zonder velg. Afhankelijk van de afmeting van de band, kan het patroon van het loopvlak variëren.
Nokian WR A4 – Sla het weerbericht maar over
Geavanceerde wintergrip op droge, natte en besneeuwde wegen door de Functional Performance Siping
Extreem stabiele en evenwichtige prestaties bij hoge snelheden
Maximaal comfort
Belangrijkste innovaties:
Functional Performance Siping. Meer wintergrip, beter stuurgevoel. Elk profielblok en elke lamel in het stijlvolle profielpatroon heeft een exacte vorm en functie, en dat is te voelen in de uitstekende grip- en rijeigenschappen. De harde buitenrand, de Centipede Siping in het middengebied en de per zone geoptimaliseerde lamellen vormen samen een harmonieuze combinatie, waardoor de Nokian WR A4 veilig en comfortabel kan afrollen in het veranderlijke Nederlandse winterweer.
Centipede Siping. Maximale grip op sneeuw, nauwkeurige rijeigenschappen. Het middengebied wordt overheerst door een stevige lengterib die bestaat uit profielblokken met gekartelde lamellen, die lijken op het spoor van een duizendpoot. De getrapte, driedimensionale Centipede Siping biedt een maximaal contactoppervlak en werkt optimaal bij diverse draaihoeken, waardoor zowel de grip op sneeuw en sneeuwbrij als de voertuigbeheersing wordt verbeterd.
Performance Traction Silica-rubbercomponent. Exacte grip, uitstekende slijtvastheid, laag brandstofverbruik. De rubbercomponent bevat natuurlijk rubber, silica en koolzaadolie, en biedt een uitstekende wintergrip. Deze geavanceerde componentinnovatie verbetert ook de rijstabiliteit en slijtvastheid. De koolzaadolie zorgt voor scheurvastheid. Dankzij de scheurvastheid is de band extreem slijtvast, schok- en lekbestendig. Het hoge gehalte aan natuurlijk rubber en koolzaadolie zorgt ervoor dat de uitstekende winterse gripeigenschappen gelijk blijven, ook als de temperaturen veranderen en de kilometers gaan tellen. Een extreem lage rolweerstand zorgt voor een laag brandstofverbruik.
Groove Lifts. Uitstekende rijeigenschappen. De profielblokken op de bandranden worden ondersteund door groefsteunen die de stijfheid vergroten en de rijeigenschappen verbeteren.
Snow Claws. Stevige grip op sneeuw. Op de lengtegroeven van de profielblokken zijn Snow Claws aangebracht voor de hoognodige grip op winterse wegen. Deze sneeuwklauwen grijpen zich genadeloos vast aan het oppervlak op zachte sneeuw of andere zachte ondergronden.
Nokian Tyres Coanda Technology. Effectieve preventie van aquaplaning. Het ronde, drempelvormige ontwerp van de profielblokken aan de binnen- en buitenrand geleidt en versnelt de waterstroom van de lengtegroeven naar de breedtegroeven. De uitstekende bescherming tegen aquaplaning blijft zelfs behouden als de band slijt.
Silent Sidewall Technology. Meer rijcomfort. De speciaal ontwikkelde rubbercomponent tussen de zijwand en het profiel filtert actief geluid en vibratie die door het rijoppervlak ontstaat, waardoor de doorgifte van schadelijke geluidsgevolgen door de zijwand naar de velg en verder naar het passagierscompartiment wordt voorkomen.
Speciale rubbercomponent voor de aansluiting op de velg. Optimale duurzaamheid, minder rijgeluid. De rubbercomponent drukt flexibel tegen de wielflens, waardoor het hieldeel een grotere duurzaamheid krijgt. De innovatie gaat ook effectief het geluid in het voertuig tegen, omdat de trillingen van het bandlichaam worden gedempt, zodat deze niet meer via de band verder naar de binnenzijde van het voertuig worden doorgegeven.
Gepolijste groeven. Veiligheid en elegantie. De gepolijste lengte- en breedtegroeven zorgen ervoor dat water en sneeuwbrij sneller worden afgevoerd.
Bandenlabel/efficiëntieklassen
EU-Bandenlabel / Rendementsklassen
De Europese Unie heeft bij verordening (nr. 1222/2009) het EU-Bandenlabel ingevoerd, dat identiek en bindend is voor alle EU-lidstaten. Het is van toepassing op banden voor personenauto's, lichte bedrijfsvoertuigen en zware bedrijfsvoertuigen die na 1.7.2012 zijn geproduceerd.
Drie verschillende gedeelten worden getest: rolweerstand, grip op nat wegdek en het rolgeluid dat de band op de weg maakt.
Het EU-bandenetiket is niet van toepassing op: vernieuwde banden, professionele off-roadbanden, racebanden, banden met extra voorzieningen om de tractie te verbeteren, zoals spijkerbanden, noodbanden van het T-type, speciale banden voor montage op voertuigen die voor het eerst zijn geregistreerd vóór 1 oktober 1990, banden met een maximaal toegestane snelheid van 80 km/uur, banden voor velgen met een nominale diameter van 254 mm of minder of 635 mm of meer.
Met deze verordening beoogt de Europese Unie enerzijds de economische en ecologische efficiëntie van het wegverkeer te bevorderen en de verkeersveiligheid te vergroten, en anderzijds de consument meer transparantie van de producten te bieden en tegelijkertijd te dienen als een actief hulpmiddel bij de besluitvorming.
Al tijdens de integratie bekritiseren deskundigen het feit dat het EU-bandenlabel helaas maar een paar productkenmerken vermeldt. Naast rolweerstand, grip op nat wegdek en rolgeluid, waarop de EU-bandenetikettering vooral is gericht, hebben banden veel belangrijkere en veiligheidsrelevantere producteigenschappen, zoals aquaplaning-eigenschappen, rijstabiliteit, levensduur, remeigenschappen op droog en nat wegdek, gedrag onder winterse omstandigheden, enz.
Bandenfabrikanten wijzen erop dat testresultaten van diverse instellingen en vakbladen een belangrijk informatiemedium voor de eindgebruiker blijven. Deze tests richten zich meestal op andere veiligheidsrelevante productkenmerken dan de EU-normkwalificaties voor de etikettering van banden, die altijd belangrijk zijn voor de eindgebruiker.
General Product Safety Regulation (GPSR)
Nokian Tyres plc
Pirkkalaistie 7, P.O.Box 20, FI-37101, Nokia, Finnland
+358104017000
info@nokiantyres.com
www.nokiantyres.com